Algemene
Voorwaarden
van
toepassing op de opdrachten aan en van:RvL Accountants, gevestigd en kantoorhoudende te
Boskoop aan de Kalverdans 6.
Model Algemene Voorwaarden NBA 2017 © Gedeponeerd
bij de Griffie van de Arrondissementsrechtbank te Amsterdam op 19 juni 2017 onder
nummer 39/2017
Artikel 1.
DEFINITIES
De onderstaande met hoofdletter geschreven definities hebben in het
kader van deze algemene voorwaarden de volgende betekenis:
a. Beroepsregelgeving:
de beroeps- en gedragsregels waaraan alle accountants vanwege de inschrijving
in het accountantsregister van de NBA zijn onderworpen;
b. Bescheiden:
alle door Opdrachtgever aan Opdrachtnemer ter beschikking gestelde informatie
of gegevens; alle in het kader van de uitvoering van de Opdracht / Overeenkomst
door Opdrachtnemer vervaardigde of verzamelde gegevens; en alle overige informatie van enige relevantie
voor de uitvoering of voltooiing van de Opdracht. Voornoemde informatie kan al
dan niet zijn opgeslagen op (on)stoffelijke gegevensdragers en al dan niet zijn
ondergebracht bij derden;
c. Medewerker:
een natuurlijke persoon werkzaam bij of verbonden aan de Opdrachtnemer, al dan
niet op grond van een arbeidsovereenkomst;
d. Opdracht
/ Overeenkomst: de overeenkomst van opdracht, waarbij Opdrachtnemer zich jegens
Opdrachtgever verbindt om bepaalde Werkzaamheden te verrichten;
e. Opdrachtgever:
de natuurlijke persoon of de rechtspersoon die aan Opdrachtnemer de Opdracht
heeft gegeven tot het verrichten van Werkzaamheden;
f. Opdrachtnemer:
het kantoor dat de Opdracht heeft aanvaard. Alle Opdrachten worden uitsluitend
aanvaard en uitgevoerd door het kantoor, niet door of vanwege een individuele
Medewerker, ook als Opdrachtgever de Opdracht uitdrukkelijk of stilzwijgend
heeft verleend met het oog op uitvoering hiervan door een bepaalde Medewerker
of bepaalde Medewerkers. De artikelen 7:404, 7:407 lid 2 en 7:409 BW worden
uitdrukkelijk van toepassing uitgesloten;
g. Werkzaamheden:
alle door Opdrachtnemer ten behoeve van Opdrachtgever uit te voeren werkzaamheden
en verrichtingen waartoe Opdracht is gegeven en die door Opdrachtnemer zijn
aanvaard, alsmede alle daaruit voor Opdrachtnemer voortvloeiende werkzaamheden
en verrichtingen.
Artikel 2.
TOEPASSELIJKHEID
1. Deze
algemene voorwaarden zijn van toepassing op: alle aanbiedingen, offertes, Opdrachten,
rechtsbetrekkingen en Overeenkomsten, hoe ook genaamd, waarbij Opdrachtnemer
zich verbindt / zal verbinden om Werkzaamheden te verrichten voor
Opdrachtgever, alsmede op alle daaruit voor Opdrachtnemer voortvloeiende
Werkzaamheden.
2. Afwijkingen
van en aanvullingen op de Opdracht en/of deze algemene voorwaarden zijn slechts
geldig als ze uitdrukkelijk en schriftelijk zijn overeengekomen in, bijvoorbeeld,
een (schriftelijke) Overeenkomst of (een nadere) opdrachtbevestiging.
3. Indien
enige voorwaarde in deze algemene voorwaarden afwijkt van een voorwaarde in de
opdrachtbevestiging dan geldt de in de opdrachtbevestiging opgenomen voorwaarde
voor wat betreft de tegenstrijdigheid.
4. Deze
algemene voorwaarden gelden ook voor eventuele aanvullende of
vervolgopdrachten.
5. De
toepasselijkheid van de algemene voorwaarden van Opdrachtgever wordt door
Opdrachtnemer hierbij uitdrukkelijk van de hand gewezen.
6. Op deze
algemene voorwaarden kunnen zich ook die natuurlijke en rechtspersonen beroepen
die direct of indirect op welke wijze dan ook, al dan niet op grond van een
arbeidsovereenkomst, bij de dienstverlening aan Opdrachtgever door of vanwege
Opdrachtnemer zijn betrokken.
Artikel 3. GEGEVENS
OPDRACHTGEVER
1. Opdrachtgever
is gehouden om alle Bescheiden die Opdrachtnemer naar zijn oordeel nodig heeft
voor het correct uitvoeren van de verleende Opdracht in de gewenste vorm, op de
gewenste wijze en tijdig ter beschikking van Opdrachtnemer te stellen. Opdrachtnemer
bepaalt wat moet worden verstaan onder tijdig, de gewenste vorm en de gewenste
wijze.
2. Opdrachtgever
staat in voor de juistheid, de volledigheid en de betrouwbaarheid van de door
hem verstrekte Bescheiden, ook als deze van derden afkomstig zijn, voor zover
uit de aard van de Opdracht niet anders voortvloeit.
3. Opdrachtgever
vrijwaart Opdrachtnemer voor schade die het gevolg is van onjuiste of
onvolledige Bescheiden.
4. Voor
rekening en risico van Opdrachtgever zijn de door Opdrachtnemer gemaakte extra
kosten en extra uren, alsmede de overige schade voor Opdrachtnemer, vanwege het
niet, niet tijdig of niet behoorlijk verschaffen door de Opdrachtgever van voor
de uitvoering van de Werkzaamheden noodzakelijke Bescheiden.
5. In geval van elektronische verzending van informatie - waaronder
begrepen (maar niet beperkt tot) belastingaangiften, jaarrekeningen,
rapportages – van (en in opdracht van) Opdrachtgever door Opdrachtnemer aan
derden, wordt Opdrachtgever aangemerkt als de partij die de betreffende
informatie ondertekent en verzendt.
6. Opdrachtnemer
heeft het recht om de uitvoering van de Opdracht op te schorten tot het moment
dat Opdrachtgever aan de in het eerste lid genoemde verplichtingen heeft
voldaan.
7. Op
eerste schriftelijk verzoek van Opdrachtgever zal Opdrachtnemer de originele,
door Opdrachtgever verstrekte, Bescheiden aan Opdrachtgever retourneren.
Artikel 4. UITVOERING OPDRACHT
1. Opdrachtnemer
voert de Opdracht uit naar beste kunnen en met in achtneming van de
toepasselijke wet- en (Beroeps)regelgeving.
2. Opdrachtnemer bepaalt
de wijze waarop de Opdracht wordt uitgevoerd en door welke Medewerker(s).
3. Opdrachtnemer
heeft het recht om Werkzaamheden te laten verrichten door een door de
Opdrachtnemer aan te wijzen derde.
Artikel. 5. (BEROEPS)REGELGEVING
1. Opdrachtgever
verleent volledige medewerking aan de verplichtingen die voor Opdrachtnemer
voortvloeien uit de toepasselijke (Beroeps)regelgeving.
2. Opdrachtnemer
treft passende maatregelen om de van Opdrachtgever afkomstige persoonsgegevens
en andere vertrouwelijke informatie te beschermen. Opdrachtnemer zal Medewerkers en in te
schakelen derden inlichten over het vertrouwelijke karakter van de informatie. Verwerking
van persoonsgegevens door Opdrachtnemer vindt plaats conform de toepasselijke (inter)nationale wet- en (Beroeps)regelgeving op het gebied van
de bescherming van persoonsgegevens.
3. Opdrachtgever
is ermee bekend dat Opdrachtnemer in sommige gevallen op basis van (inter)nationale wet- of (Beroeps)regelgeving verplicht
wordt tot openbaarmaking van vertrouwelijke informatie van Opdrachtgever. Voor
zover nodig, geeft Opdrachtgever hierbij haar toestemming en medewerking aan
dergelijke openbaarmaking, waaronder (maar niet uitsluitend) in de gevallen dat
Opdrachtnemer:
a.
in wet- en (Beroeps)regelgeving omschreven en tijdens de
uitvoering van zijn Werkzaamheden bekend geworden, verrichte of voorgenomen
ongebruikelijke transacties dient te melden aan de daarvoor van overheidswege
ingestelde autoriteiten;
b.
in bepaalde situaties een fraudemelding moet doen;
c.
verplicht is om een onderzoek te doen naar de (identiteit
van) Opdrachtgever dan wel diens cliënt.
4. Opdrachtnemer sluit iedere aansprakelijkheid
uit voor schade die ontstaat bij Opdrachtgever ten gevolge van het voldoen door
Opdrachtnemer aan de voor hem geldende wet- en (Beroeps)regelgeving.
5. Partijen
zullen hun verplichtingen op grond van dit artikel opleggen aan door hen in te
schakelen derden.
Artikel 6.
INTELLECTUELE EIGENDOM
1. Het
uitvoeren van de Opdracht door Opdrachtnemer houdt niet tevens in de overdracht
van intellectuele eigendomsrechten die bij Opdrachtnemer rusten. Alle
intellectuele eigendomsrechten die ontstaan tijdens, of voortvloeien uit, de
uitvoering van de Opdracht behoren toe aan Opdrachtnemer.
2. Het is
Opdrachtgever uitdrukkelijk verboden om de producten waarop de intellectuele
eigendomsrechten van Opdrachtnemer rusten, dan wel producten waarop
intellectuele eigendomsrechten rusten met betrekking tot het gebruik waarvan
Opdrachtnemer gebruiksrechten heeft verworven, te verveelvoudigen, te openbaren
of te exploiteren. Hierbij gaat het bijvoorbeeld (maar niet uitsluitend) om:
computerprogramma`s, systeemontwerpen, werkwijzen, adviezen, (model)contracten,
rapportages, templates, macro’s en andere geestesproducten.
3. Het is Opdrachtgever
niet toegestaan om de in het tweede lid genoemde producten zonder voorafgaande
schriftelijke toestemming van Opdrachtnemer aan derden ter hand te stellen. Dit
geldt niet in het geval Opdrachtgever een deskundig oordeel wil verkrijgen over
de uitvoering van de Werkzaamheden door Opdrachtnemer. Opdrachtgever
zal in dat geval zijn verplichtingen op grond van dit artikel opleggen aan de
door hem ingeschakelde derden.
Artikel 7.
OVERMACHT
1. Als partijen
de verplichtingen uit de Overeenkomst niet, niet tijdig of niet behoorlijk
kunnen nakomen ten gevolge van overmacht in de zin van art. 6:75 BW dan worden
die verplichtingen opgeschort tot op het moment dat partijen alsnog in staat
zijn deze op de overeengekomen wijze na te komen.
2. Als de
situatie als bedoeld in het eerste lid zich voordoet hebben partijen het recht
om de Overeenkomst geheel of gedeeltelijk en met onmiddellijke ingang
schriftelijk op te zeggen, overigens zonder dat recht op enige schadevergoeding
bestaat.
3. Indien Opdrachtnemer bij het intreden van de overmachtssituatie al gedeeltelijk
aan de overeengekomen verplichtingen heeft voldaan, is Opdrachtnemer gerechtigd
de verrichte Werkzaamheden afzonderlijk en tussentijds te facturen en dient de
Opdrachtgever deze factuur te voldoen als betrof het een afzonderlijke
transactie.
Artikel
8. HONORARIUM EN KOSTEN
1. De door
Opdrachtnemer uitgevoerde Werkzaamheden worden op basis van bestede tijd en
gemaakte kosten aan Opdrachtgever in rekening gebracht, tenzij partijen
uitdrukkelijk anders overeenkomen zoals
bijvoorbeeld de betaling van een vaste prijs. Betaling van het
honorarium is niet afhankelijk van het resultaat van de Werkzaamheden tenzij schriftelijk
anders is overeengekomen. Reistijd en verblijfskosten ten behoeve van de
Werkzaamheden worden apart in rekening gebracht.
2. Naast
het honorarium worden de door Opdrachtnemer gemaakte onkosten en de declaraties
van door Opdrachtnemer ingeschakelde derden aan Opdrachtgever in rekening gebracht.
3. Opdrachtnemer
heeft het recht om de betaling van een voorschot te vragen aan Opdrachtgever.
Het niet (tijdig) betalen van het voorschot kan een reden zijn voor
Opdrachtnemer om de Werkzaamheden (tijdelijk) op te schorten.
4. Als na
de totstandkoming van de Overeenkomst, maar voordat de Opdracht geheel is
uitgevoerd, honoraria of prijzen wijzigen, heeft Opdrachtnemer het recht om het
overeengekomen tarief aan te passen, tenzij uitdrukkelijk anders is
overeengekomen.
5. Indien dit
wettelijk verplicht is dan wordt de omzetbelasting apart in rekening gebracht
over alle door Opdrachtgever aan Opdrachtnemer verschuldigde bedragen.
Artikel 9. BETALING
1. Betaling
door Opdrachtgever van de aan Opdrachtnemer verschuldigde bedragen dient,
zonder dat Opdrachtgever recht heeft op enige aftrek, korting, opschorting of
verrekening, te geschieden binnen 30 dagen na de factuurdatum, tenzij anders
overeengekomen. De dag van betaling is de dag van bijschrijving van het
verschuldigde op de rekening van Opdrachtnemer.
2. Als
Opdrachtgever niet binnen de in het eerste lid genoemde termijn heeft betaald,
is Opdrachtgever van rechtswege in verzuim en is Opdrachtnemer gerechtigd om
vanaf dat moment de wettelijke (handels)rente in rekening te brengen.
3. Als
Opdrachtgever niet binnen de in het eerste lid genoemde termijn heeft betaald,
is Opdrachtgever gehouden tot vergoeding van alle daadwerkelijk door
Opdrachtnemer gemaakte gerechtelijke en buitengerechtelijke (incasso)kosten. De
vergoeding van de gemaakte kosten beperkt zich niet tot de eventueel door de
rechter vastgestelde kostenveroordeling.
4. In geval
van een gezamenlijk gegeven Opdracht zijn Opdrachtgevers hoofdelijk
aansprakelijk voor de betaling van het factuurbedrag, de verschuldigde rente(n)
en kosten.
5. Als de
financiële positie of het betalingsgedrag van Opdrachtgever naar het oordeel van
Opdrachtnemer daartoe aanleiding geeft, of als Opdrachtgever nalaat een
voorschot dan wel een declaratie binnen de daarvoor gestelde betalingstermijn
te voldoen dan is Opdrachtnemer gerechtigd om van Opdrachtgever te verlangen,
dat deze onverwijld (aanvullende) zekerheid stelt in een door Opdrachtnemer te
bepalen vorm. Als Opdrachtgever nalaat om de verlangde zekerheid te stellen dan
is Opdrachtnemer gerechtigd, onverminderd zijn overige rechten, de verdere
uitvoering van de Overeenkomst onmiddellijk op te schorten en is al hetgeen
Opdrachtgever aan Opdrachtnemer uit welke hoofde ook verschuldigd is, direct
opeisbaar.
Artikel 10. TERMIJNEN
1. Als tussen
Opdrachtgever en Opdrachtnemer een termijn/datum is afgesproken waarbinnen de
Opdracht dient te worden uitgevoerd en Opdrachtgever verzuimt om: (a) een
vooruitbetaling te voldoen - indien overeengekomen - of (b) de noodzakelijke
Bescheiden tijdig, volledig, in de gewenste vorm en op de gewenste wijze ter
beschikking te stellen, dan treden Opdrachtgever en Opdrachtnemer in overleg
over een nieuwe termijn/datum waarbinnen de Opdracht dient te worden
uitgevoerd.
2. Termijnen
waarbinnen de Werkzaamheden dienen te zijn afgerond, zijn alleen te beschouwen
als een fatale termijn als dit uitdrukkelijk en met zoveel woorden tussen
Opdrachtgever en Opdrachtnemer (schriftelijk) overeengekomen is.
Artikel 11. AANSPRAKELIJKHEID EN VRIJWARINGEN
1. Opdrachtnemer
is niet aansprakelijk voor schade van Opdrachtgever die ontstaat doordat
Opdrachtgever aan Opdrachtnemer geen, onjuiste of onvolledige Bescheiden heeft
verstrekt, of doordat deze niet tijdig zijn aangeleverd. Hieronder wordt
mede begrepen de situatie dat de Opdrachtnemer niet in staat is de jaarstukken
binnen de wettelijke termijn te deponeren bij de Kamer van Koophandel als
gevolg van een handelen of nalaten (aan de zijde) van de Opdrachtgever.
2. Opdrachtnemer
is niet aansprakelijk voor indirecte schade, daaronder begrepen: gederfde
winst, gemiste besparingen, schade door bedrijfsstagnatie en andere gevolgschade
of indirecte schade die het gevolg is van het niet, niet tijdig of niet
deugdelijk presteren door Opdrachtnemer.
3. De
aansprakelijkheid van Opdrachtnemer is beperkt tot de vergoeding van de directe
schade die het rechtstreekse gevolg is van een (samenhangende serie van)
toerekenbare tekortkoming(en) in de uitvoering van de Opdracht. Deze
aansprakelijkheid voor directe schade is beperkt tot het bedrag dat volgens de
aansprakelijkheidsverzekeraar van Opdrachtnemer voor het betreffende geval
wordt uitgekeerd, vermeerderd met het eventueel door Opdrachtnemer uit hoofde
van de verzekering te dragen eigen risico. Onder directe schade wordt – onder
meer – verstaan: de gemaakte redelijke kosten ter vaststelling van de oorzaak
en omvang van de schade; de gemaakte redelijke kosten om de prestatie van
Opdrachtnemer aan de Overeenkomst te laten beantwoorden en de gemaakte
redelijke kosten ter voorkoming of beperking van de schade.
4. Als, om
welke reden dan ook, de aansprakelijkheidsverzekeraar niet tot uitkering -
zoals bedoeld in lid 3 van dit artikel - overgaat, is de aansprakelijkheid van
Opdrachtnemer beperkt tot het bedrag van het voor de uitvoering van de Opdracht
in rekening gebrachte honorarium. Als de Opdracht een duurovereenkomst betreft
met een looptijd van meer dan één (1) jaar, dan wordt het hiervoor bedoelde
bedrag gesteld op eenmaal het bedrag van het honorarium dat in de twaalf
maanden voorafgaand aan het ontstaan van de schade in rekening is gebracht aan
Opdrachtgever. In geen geval zal de totale vergoeding van de schade op grond
van dit artikellid meer bedragen dan € 300.000 per toerekenbare tekortkoming,
tenzij partijen - gezien de omvang van de Opdracht of de risico’s die met de
Opdracht gepaard gaan - reden zien om bij het aangaan van de Overeenkomst af te
wijken van dit maximum.
5. Een samenhangende serie
van toerekenbare tekortkomingen geldt als één (1) toerekenbare
tekortkoming.
6. De in dit
artikel opgenomen beperkingen van aansprakelijkheid gelden niet indien en voor
zover sprake is van opzet of bewuste roekeloosheid van Opdrachtnemer of haar
leidinggevend management.
7. Opdrachtgever is
gehouden om schade beperkende maatregelen te nemen. Opdrachtnemer heeft het
recht om de schade ongedaan te maken of te beperken door herstel of verbetering
van de uitgevoerde Werkzaamheden.
8. Opdrachtgever vrijwaart
Opdrachtnemer voor vorderingen van derden wegens schade die veroorzaakt is
doordat Opdrachtgever aan Opdrachtnemer geen, onjuiste of onvolledige
Bescheiden heeft verstrekt.
9. Opdrachtgever vrijwaart
Opdrachtnemer voor aanspraken van derden (Medewerkers van Opdrachtnemer en door
Opdrachtnemer ingeschakelde derden daaronder begrepen) die in verband met de
uitvoering van de Opdracht schade lijden, welke schade het gevolg is van het
handelen of nalaten van Opdrachtgever of van onveilige situaties in diens
bedrijf of organisatie.
10. Het bepaalde in de leden
1 t/m 9 van dit artikel heeft zowel betrekking op de contractuele als de
buitencontractuele aansprakelijkheid van Opdrachtnemer jegens Opdrachtgever.
Artikel 12. OPZEGGING
1. Opdrachtgever
en Opdrachtnemer kunnen te allen tijde (tussentijds) de Overeenkomst onmiddellijk
opzeggen zonder inachtneming van een opzegtermijn door middel van een
schriftelijke kennisgeving aan de andere partij. Als de Overeenkomst eindigt
voordat de Opdracht is voltooid, is Opdrachtgever het honorarium verschuldigd
overeenkomstig de door Opdrachtnemer opgegeven uren voor Werkzaamheden die ten
behoeve van Opdrachtgever zijn verricht.
2. Als
Opdrachtgever overgaat tot (tussentijdse) opzegging dan heeft Opdrachtnemer
recht op vergoeding van het aan zijn zijde ontstane en aannemelijk te maken
bezettingsverlies, op vergoeding van additionele kosten die Opdrachtnemer reeds
heeft gemaakt, en op vergoeding van kosten die voortvloeien uit eventuele annulering
van ingeschakelde derden (zoals - onder
meer - de eventuele kosten met betrekking tot onderaanneming).
3. Als
Opdrachtnemer overgaat tot (tussentijdse) opzegging dan heeft Opdrachtgever
recht op medewerking van Opdrachtnemer bij de overdracht van Werkzaamheden aan
derden, tenzij er sprake is van opzet of bewuste roekeloosheid aan de zijde van
Opdrachtgever waardoor Opdrachtnemer zich genoodzaakt ziet om tot opzegging
over te gaan. Voorwaarde voor het recht op medewerking als in dit lid bepaald,
is dat Opdrachtgever alle onderliggende openstaande voorschotten dan wel alle
declaraties heeft voldaan.
Artikel 13. OPSCHORTINGSRECHT
1. Opdrachtnemer
is bevoegd om na een zorgvuldige belangenafweging de nakoming van al zijn
verplichtingen op te schorten, waaronder begrepen de afgifte van Bescheiden of
andere zaken aan Opdrachtgever of derden, tot op het moment dat alle opeisbare
vorderingen op Opdrachtgever volledig zijn voldaan.
2. Het
eerste lid is niet van toepassing op Bescheiden van Opdrachtgever die (nog)
geen bewerking door Opdrachtnemer hebben ondergaan.
Artikel 14. VERVALTERMIJN
Voor zover in deze algemene voorwaarden niet anders is bepaald,
vervallen vorderingsrechten en andere bevoegdheden van Opdrachtgever uit welke
hoofde ook jegens Opdrachtnemer in verband met het verrichten van Werkzaamheden
door Opdrachtnemer, in ieder geval na één jaar na het moment waarop
Opdrachtgever bekend werd of redelijkerwijs bekend kon zijn met het bestaan van
deze rechten en bevoegdheden. Deze termijn betreft niet de mogelijkheid om een
klacht in te dienen bij de daartoe aangewezen instantie(s) voor de
klachtbehandeling en/of de Raad voor Geschillen.
Artikel 15.
ELEKTRONISCHE COMMUNICATIE EN
ELEKTRONISCH DEPONEREN VAN JAARSTUKKEN
1. Tijdens
de uitvoering van de Opdracht kunnen Opdrachtgever en Opdrachtnemer door middel
van elektronische middelen met elkaar communiceren en/of gebruik maken van
elektronische opslag (zoals cloud-toepassingen).
Behoudens voor zover schriftelijk anders is overeengekomen, mogen partijen ervan
uitgaan dat verzending van correct geadresseerde faxberichten, e-mails (met
inbegrip van e-mails die via internet worden verstuurd) en voicemailberichten
ongeacht of deze vertrouwelijke informatie of stukken bevatten die op de
Opdracht betrekking hebben, over en weer worden aanvaard. Hetzelfde geldt voor
andere door de andere partij gebruikte of aanvaarde communicatiemiddelen.
2. Opdrachtgever
en Opdrachtnemer zijn jegens elkaar niet aansprakelijk voor schade die
eventueel voortvloeit bij één of ieder van hen ten gevolge van het gebruik van
elektronische middelen van communicatie, netwerken, applicaties, elektronische
opslag, of overige systemen waaronder – maar niet beperkt tot – schade ten
gevolge van niet-aflevering of vertraging bij de aflevering van elektronische
communicatie, omissies, vervorming, onderschepping of manipulatie van elektronische
communicatie door derden of door programmatuur/apparatuur gebruikt voor
verzending, ontvangst of verwerking van elektronische communicatie, overbrenging
van virussen en het niet of niet goed functioneren van het telecommunicatienetwerk
of andere voor elektronische communicatie benodigde middelen, behoudens voor
zover de schade het gevolg is van opzet of grove schuld. Het voorgaande geldt
eveneens voor het gebruik dat Opdrachtnemer daarvan maakt in haar contacten met
derden.
3. In aanvulling op het vorige lid aanvaardt Opdrachtnemer geen
aansprakelijkheid voor enige schade ontstaan door of in verband met het
elektronisch verzenden van (elektronische) jaarstukken en het digitaal deponeren
daarvan bij de Kamer van Koophandel.
4. Zowel
Opdrachtgever als Opdrachtnemer zullen al hetgeen redelijkerwijs van ieder van
hen verwacht mag worden doen of nalaten ter voorkoming van het optreden van
voornoemde risico’s.
5. De
data-uittreksels uit de computersystemen van verzender leveren dwingend bewijs
op van (de inhoud van) de door verzender verzonden elektronische communicatie
tot het moment dat tegenbewijs is geleverd door de ontvanger.
6. Het
bepaalde in artikel 11 is van dienovereenkomstige toepassing.
Artikel 16. OVERIGE BEPALINGEN
1. Als
Opdrachtnemer op locatie van Opdrachtgever Werkzaamheden verricht, garandeert Opdrachtgever
een geschikte werkplek, die voldoet aan de wettelijk gestelde ARBO-normen en aan andere toepasselijke regelgeving met betrekking
tot arbeidsomstandigheden. Opdrachtgever dient er voor zorg te dragen dat
Opdrachtnemer in dat geval wordt voorzien van kantoorruimte en overige faciliteiten
die naar het oordeel van Opdrachtnemer noodzakelijk of nuttig zijn om de
Overeenkomst uit te voeren en die voldoen aan alle daaraan te stellen (wettelijke)
vereisten. Met betrekking tot beschikbaar gestelde (computer)faciliteiten is
Opdrachtgever verplicht voor continuïteit zorg te dragen onder meer door middel
van afdoende back-up, veiligheid en viruscontrole procedures. Opdrachtnemer zal
viruscontrole procedures toepassen wanneer Opdrachtnemer van de faciliteiten
van Opdrachtgever gebruik maakt.
2. Opdrachtgever
zal geen bij de uitvoering van de Werkzaamheden betrokken Medewerkers aannemen
of benaderen om bij Opdrachtgever, al dan niet tijdelijk, direct of indirect in
dienst te treden, dan wel direct of indirect ten behoeve van Opdrachtgever, al
dan niet in loondienst, werkzaamheden te verrichten gedurende de looptijd van
de Overeenkomst of enige verlenging daarvan en gedurende de 12 maanden daarna.
3. Deze
algemene voorwaarden zijn zowel in de Nederlandse als Engelse taal opgesteld.
Ingeval van verschil of tegenstrijdigheid tussen de Engelse en de Nederlandse tekst,
is de Nederlandse tekst bindend.
4. Bepalingen
in de Opdracht die uitdrukkelijk of naar hun aard ook na afloop of beëindiging
van de Opdracht van kracht dienen te blijven, blijven na afloop of beëindiging
van kracht, waaronder mede begrepen de artikelen 6, 8, 9, 11, 16 lid 2 en 17.
Artikel 17. TOEPASSELIJK RECHT EN FORUMKEUZE
1. De Overeenkomst wordt
beheerst door Nederlands recht.
2. Alle
geschillen zullen worden beslecht door de bevoegde rechter in het arrondissement
waarin Opdrachtnemer gevestigd is.
3. Het
bepaalde in lid 1 en 2 van dit artikel laat onverlet de mogelijkheid van Opdrachtgever
om een geschil voor te leggen bij de Raad voor Geschillen en/of een klacht in
te dienen bij de Opdrachtnemer zelf, de Accountantskamer (tuchtrecht) of de
Klachtencommissie (klachtrecht).
Artikel 18. REPARATIECLAUSULE NIETIGHEDEN
1. Als
enige bepaling uit deze algemene voorwaarden of uit de onderliggende
Opdracht/Overeenkomst geheel of ten dele nietig en/of niet geldig en/of niet afdwingbaar
mocht zijn, dit tengevolge van enig wettelijk
voorschrift, rechterlijke uitspraak dan wel anderszins, dan zal dit geen enkel
gevolg hebben voor de geldigheid van alle andere bepalingen van deze algemene
voorwaarden of de onderliggende Opdracht/Overeenkomst.
2. Als op
enige bepaling in de Opdracht of op een gedeelte van de Opdracht rechtens geen
beroep kan worden gedaan, blijft het overige gedeelte van de Opdracht
onverminderd van kracht, met dien verstande dat de bepaling op het gedeelte
waarop geen beroep kan worden gedaan, geacht moet worden zodanig te zijn
aangepast dat een beroep daarop wel mogelijk is, waarbij de intentie van
partijen met betrekking tot de oorspronkelijke bepaling c.q. het
oorspronkelijke gedeelte zoveel mogelijk in stand blijft.
[●]
RvL accountants
Kalverdans 6
2771 RE Boskoop
Telefoon 0172-74 10 63
Fax 084- 758 86 01
Mobiel 06-30267924
E-mail: inforvl@casema.nl